Motionsloppet tar bara en dag, och visar bara upp en liten del av all underbar cykling som finns häromkring. Därför har vi sammanställt denna sida med några förslag på gruscykelrundor i Storumanområdet (och några asfaltsrundor), som kan användas för motion och träning, eller som utflykt. Dessa är på intet vis uttömmande, och man kan förstås kombinera ihop rundorna, förkorta, förlänga, flytta start och mål och så vidare. Vi hoppas det ska inspirera till trevliga turer.
Under kartbilderna finns länkar till en extern sajt med rundorna på interaktiva kartor och filer som man kan ladda in i sin GPS.
Vissa av turerna kan vara ganska tuffa (mycket stigning etc), så kolla på höjdprofilen och kartan att turen passar dig innan du ger dig ut.
Med så stort utbud på rundor kan det vara svårt att veta var man ska börja. Vi har därför valt ut två av våra favoriter till dig som kanske är van cyklist men inte provat gruscykling tidigare:
Dessa två är en bra representation om vad gruscykling handlar om. Välj gärna en dag med fint väder och då vägarna är torra. Det är stor skillnad mellan att cykla på en torr hård grusväg och en som är mjuk och blöt, och vi vill förstås att första intrycket ska vara bra.
The gravel event is just one day and only shows a small part of all the wonderful cycling that is around. We have therefore put together some suggestions on gravel bike routes in the Storuman area (and some asphalt routes too), which can be used for exercise and training, or for touring. These are by no means exhaustive, and you can of course combine the routes together, shorten, extend, move start and finish and so on. We hope it will inspire to some epic rides.
Below the maps there are links to an external site with the routes on interactive maps and files you can load into your GPS.
Some of the routes can be quite tough (a lot of climbing etc), so check out the elevation profile and the map to see if the route suits you before you go.
With such a rich selection of routes, it can be difficult to know where to begin. Therefore we’ve selected two of our favorites for you who may be an experienced cyclist but have not tried gravel biking before:
These two are a good representation of what gravel biking is all about. Choose a day with nice weather and dry roads. There’s a huge difference between riding on a dry hard gravel road and one that is soft and muddy, and we of course want your first impression of this wonderful sport to be good.
Även om de bästa områdena för gruscykling ligger några kilometer utanför samhället finns det möjlighet att göra rundor som startar inne i Storuman och inte är allt för långa. Då det är asfalterat i närheten av tätorten blir det blandat både asfalt och grus. I kartan presenteras två exempel.
Den ena turen går längs lågtrafikerade asfalterade Kungavägen till Ensamheten, och sen gamla Ensamhetsvägen tillbaka. Man får lyfta cykeln över järnvägen (se upp för tåg!), och så cyklar man över gamla bron mot Stensele och cykelvägen tillbaka. Det blir 16 km, varav ungefär hälften är asfalt.
Den andra går runt Noansavan med en valfri klättring upp på Noansberget, och Stensele tillbaka. Det blir 28 km, knappt hälften grus.
Ska man cykla kortare och hålla sig närmre/inom samhället kan man också köra en mix mellan cyclocross och crit racing, som går ut på att man cyklar kortare segment huller om buller runtom samhället, cykelvägar, vanliga gator, stigar, elljusspår sammanbundet i en improviserad rutt. Detta blir förstås ryckig körning och lämpar sig inte för stora grupper. Man måste ha väldigt bra koll på trafiken omkring och visa hänsyn, men det är en lekfull, rolig och varierad form av cykling. Cyklingens karaktär blir lite mer teknisk och knixig så det passar inte som GPS-guidade rundor, därför ger vi inga exempel på den typen av rutt här.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Although the best areas for gravel biking are a few kilometers outside town, there are possibilities to make routes that start inside Storuman and are not too long. As it is paved near the urban area, both asphalt and gravel are mixed in these routes. The map presents two examples.
One route goes along low-traffic paved Kungavägen to Ensamheten, and then the old gravel road back. You have to lift the bike over the railway (watch out for trains!), and then you ride over the old bridge towards Stensele and the cycle path back. It will be 26 km, of which about half is asphalt.
The other route goes around Noansavan with an optional climb up Noansberget, and then Stensele and back. It will be 28 km, almost half on gravel.
If you want to cycle shorter and stay closer within town, you can also make a ride as a mix between cyclocross and crit racing, which is about cycling shorter segments around town, cycle paths, ordinary streets, paths, illuminated ski tracks randomly combined in an improvised route. This of course becomes a bit jerky riding and is not suitable for large groups. You have to have very good awareness of the traffic around and show consideration, but it’s a playful, fun and varied form of cycling. The nature of this style of riding becomes a bit more technical and tricky so it’s not suitable for GPS-guided routes, therefore we do not give any examples here.
Interactive maps with GPS files below:
Väst om Storuman mot Vallträsk, egentligen hela området söder om Storumansjön, är det mest flexibla området i fråga om att kunna sätta ihop ett stort antal olika rundor. Det finns många grusvägar som sitter ihop så man kan komma runt på flera sätt utan att hamna i en återvändsgränd.
Bland exemplen finns utöver normala längder också riktigt långa rundor upp till 20 mil för en heldag ute för den erfarne cyklisten, eller ett par tre dagar för den som tar med tält.
En speciell runda i listan är Lönnberg – Skikkisjön – Lubbträsk, på så vis att på två ställen sitter inte vägarna ihop. På Kalvberget är det några hundra meter fyrhjulingsstig som man får styra cykeln förbi. Vid Gråtanliden får man ta sig genom lite skog med mer eller mindre synlig stig, så där är det att föredra om man har en lätt cykel som man kan bära (cyclocross/gruscykel).
En riktigt trevlig A-till-B-tur (eller tur-retur) en bit bort är att cykla grusvägarna från Slussfors till Tärnaby eller Hemavan. Sista kilometrarna blir det lite asfalt, men resten är lågtrafikerad grusväg genom små byar omgivna av fjäll.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
To the west of Storuman towards Vallträsk, actually the whole area south of lake Storuman, is the most flexible area in terms of being able to put together a large number of different routes. There are many gravel roads that are connected so you can get around in several ways without getting into a dead end.
In addition to normal lengths, the examples include really long routes up to 200 kilometers for a full day out for the experienced cyclist, or a couple of days for those who bring camping gear.
A special route in the list is Lönnberg – Skikkisjön – Lubbträsk, in such a way that the roads are not connected. At Kalvberget there are a few hundred meters of machine path that you can steer the bike past. At Gråtanliden you have to get through a little forest with a more or less visible path though, so it is preferable if you have a light bike that you can carry (such as a cyclocross or gravel bike).
A really nice A-to-B ride (or tour-retour) a bit further away is to cycle along the gravel roads from Slussfors to Tärnaby or Hemavan. The last kilometers will be on asphalt, but the rest is fine low traffic gravel roads through small villages surrounded by increasingly alpine mountains.
Interactive maps with GPS files below:
Vid Barsele-Storberget och Joranträsken visas här två rundor. En kortare på 25 km, och en längre på 48 km. Start och mål är vid en stor parkering vid Myrträskvägen direkt efter bron över älven, 16 km från Storuman. Passagen över berget intill Barsele-Storberget är brant. Den kräver inte MTB men det är överkurs för touring-cyklar.
Den längre rundan har en riktigt lång rejäl stigning upp mot Åshem, men sen får man igen allting i en trevlig snabb flack utförskörning mot Bäckliden.
Söder om de rundorna finns en längre runda, Bergsäter – Buberget, som är 62 km. Start och mål har vi satt vid en avlastningsplats som finns vid Hästlidmyran mellan Skarvsjöby och Pauträsk nära Bergsäter.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Two routes at Barsele-Storberget and Joranträsken are shown here. One shorter at 25 km, and one longer at 48 km. Start and finish are at a large parking lot on Myrträskvägen directly after the bridge over the river, 16 km from Storuman. The passage over the mountain next to Barsele-Storberget is steep. It doesn’t require an MTB but it will be hard to do for touring bikes.
The longer route has a really long uphill towards Åshem, but then you get everything back again in a nice fast mellow and curvy downhill towards Bäckliden.
South of those route is a longer one, Bergsäter – Buberget, which is 62 km. We have placed start and finish at a parking located at Hästlidmyran between Skarvsjöby and Pauträsk near Bergsäter.
Interactive maps with GPS files below:
Flera av dessa exempelrundor startar i Barsele, knappt ett par mil utanför Storuman. På vissa av rundorna behöver man cykla några kilometer på asfalt, men det är det värt. En bra start är första exemplet förbi Åstorp, och därefter intill Gunnarbäcken och sjöarna Norsjorn och Ansjaur.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Several of these example routes start in Barsele, about 20 kilometers from Storuman. On some of the routes you need to pass some asphalt, but it's worth it. A good start is the first route passing Åstorp, and then riding along Gunnarbäcken and the lakes Norsjorn and Ansjaur.
Interactive maps with GPS files below:
Nordväst om Storuman (norr om Storumansjön) är det mer begränsat med alternativ då grusvägarna ofta är återvändsgränder, och asfalterade E12:an med sin tyngre trafik är inte lika trevlig att cykla på.
Det finns ändå en del turer som helt klart är värda att ta. Att cykla från Laisbäck upp på kalfjället till vindkraftsparken inte minst. Är man hurtig kan man cykla ned på andra sidan mot Juktån och köra hela vägen runt och komma tillbaka på E45. Startar man inne i Storuman är det för övrigt samma runda som användes i ecodriving-tävlingen i Storuman Forever.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Northwest of Storuman (north of Lake Storuman), alternatives are more limited as the gravel roads are often dead ends, and the paved E12 with its heavier traffic is not as pleasant to ride on.
There are still some tours that are definitely worth doing. Cycling from Laisbäck up the high mountain to the wind farm not least. If you fancy a longer ride and don’t mind some asphalt you can ride down the other side of the mountain towards Juktån and ride all the way around and come back on the E45.
Interactive maps with GPS files below:
Om du är sugen på att köra på asfalt med landsvägscykeln så är även det möjligt förstås. Det finns emellertid inte lika många vägar att välja på, och de stora vägarna E12 och E45 är inte jättemysiga att cykla efter på grund av en del snabb och tung trafik.
Lyckligtvis finns det några lågtrafikerade sträckor, och de flesta är tillräckligt kuperade för att ge god variation även om man kör tur-retur.
If you are craving to ride on paved roads with the road bike it’s possible to do of course. However, there aren’t as many roads to choose from, and the major roads E12 and E45 are not very pleasant to ride because of some fast and heavy traffic.
Fortunately, there are some low-traffic paved roads too, and most are hilly enough to provide good variety even if you ride tour-retour.
Rutten i bilden binder samman sträckorna Storuman – Luspholmen, Storuman – Kungavägen (den asfalterade delen), och Storuman – Långsjöby via Stensele, totalt blir det 88 km.
The route in the picture links the distances Storuman – Luspholmen, Storuman – Kungavägen (the paved part), and Storuman – Långsjöby via Stensele, a total of 88 km.
En annan mycket fin och lågtrafikerad sträcka är “Gubbträskvägen”, vägen mellan Gunnarn och Gubbträsk. Den blir 54 km tur-retur. Man kan starta i vilken ände man vill, men det vanliga är att starta i Gunnarn, där man kan parkera vid matbutiken. Både E45 och E12 är breda och fina mellan Storuman och Gubbträskvägen så det går att cykla hela vägen runt utan problem om man vill (det blir 85km). Det går också knyta in tur-retur Gunnarn – Åskilje norr om älven, en sträcka som är asfalterad och har nästan ingen trafik.
Vägen mellan Ankarsund och Sorsele har relativt lite trafik och erbjuder rejäla stigningar. Tur-retur blir 125 km. Börjar man från Ankarsund-hållet kan man ta fika- eller lunchpaus mitt på passet i Sorsele.
Glöm inte att vägen upp till utsikten inne i Storuman är asfalterad, och den har gradienter över 10% — en riktig utmaning — dessutom med en vacker utsikt från tornet på toppen.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Another very nice and low-traffic road is the “Gubbträsk road”, the road between Gunnarn and Gubbträsk. It will be 54 km round trip. You can start at whatever end you want, but the common start is in Gunnarn, where you can park at the grocery store. Both E45 and E12 are wide and nice between Storuman and the Gubbträsk road so you can ride all the way around without any problem (it will be 85km). It’s also possible to connect tour-retour Gunnarn – Åskilje north of the river, a road that is paved and has almost no traffic.
The road between Ankarsund and Sorsele has relatively little traffic and offers substantial climbing. A tour-retour ride will be 125 km. If you start from the Ankarsund side you can take a coffee or lunch break in Sorsele, halfway into the ride.
Don’t forget that the road up to the viewpoint inside Storuman is paved, and it has gradients over 10% — a real challenge — and you get rewarded with a beautiful view from the tower at the top.
Interactive maps with GPS files below:
Tips för att göra egna cykelrundor:
Tips for making your own routes: