Storuman Gravel XL är ett ultradistanslopp på cykel över en 45 mil lång bana genom skog och fjäll i Storumans kommun, med eller utan övernattning. Banan går på mestadels grusväg av varierande karaktär (83%), med utspridda korta sammanbindande segment på asfalt (17%).
XL-loppet är helt fristående från det vanliga Storuman Gravel. Det går samma helg (3 – 4 augusti 2024), men har egen starttid och startplats och ett eget regelverk. All information om loppet finns på denna sida.
Alla deltagare är självförsörjande och ställer upp enskilt, men man kan välja att cykla tillsammans som ett lag om man vill. Banan fås på fil och visar rekommenderad kortaste väg mellan banans kontrollpunkter som måste passeras i given ordning. Halvvägs genom banan befinner man sig i Hemavan och kan övernatta där om man vill köra loppet på två dagar (2 × 22 mil).
Detta är ett avskalat arrangemang där varje deltagare, i lagens mening och i fråga om säkerhet, är på en egen personlig cykeltur på allmänna och enskilda vägar öppna för trafik som vanligt. Det är ingen formell tävling och följer inte någon idrottsorganisations format, utan är en utmaning för de som i ett lättsamt sammanhang vill testa sina krafter på en riktigt lång cykeldistans.
(Att hålla ett arrangemang så lättviktigt att det blir tillåtet att köra inom ramen för vanliga trafikregler och allemansrätt är en vanlig metod för att göra ultradistanslopp möjliga att arrangera överhuvudtaget, då det annars skulle bli för dyrt och komplicerat. Det kallas enkelt för “lopp” eller “event” så det inte ska sammanblandas med formell tävling vilket det inte är och inte kan vara pga gränser som sätts av lagen.)
Tid tas från den gemensamma starten till dess man går i mål, och publiceras på webben efter att deltagarens rutt granskats och godkänts av arrangören. Tid för dagsetapper publiceras också för de som vill räkna bort eventuell övernattning. Syftet med tidtagningen är att erbjuda deltagarna en möjlighet att jämföra sin prestation med sig själv och andra från samma och tidigare år. Så länge man visar hänsyn, följer trafikregler och inte tar risker i trafiken får man cykla i vilken fart man vill.
Snabbinformation:
Loppets arrangör är Luspholmens Arrangörsförening.
Storuman Gravel XL is an ultra distance gravel event over a 450 km (280 miles) long course through forests and mountains in the municipality of Storuman and Hemavan-Tärnaby, with or without an overnight stay halfway. The course runs on mostly gravel roads of varying quality (83%), with short connecting segments on asphalt scattered inbetween (17%).
The XL event is completely separate from the conventional Storuman Gravel event. It takes place on the same weekend (August 3 – 4, 2024), but has its own start time and place and its own rules. All information about this event can be found on this page.
All participants are self-supported and join as individuals, but you can choose to ride together as a team if you like. The course is available on file and shows the recommended shortest route between the course’s checkpoints that must be passed in the given order. Halfway through the course you find yourself in Hemavan and can spend the night there, if you want to split the event into two days (2 × 220 km / 140 miles).
The event is a lightweight arrangement where, in the sense of the law and safety, each participant is out on their own personal bike ride on public and private roads open to traffic as usual. It’s not a formal competition and doesn’t follow the format of any sports organization, but is a challenge for those who want to test their strength over a really long cycling distance in a relaxed context.
(A lightweight arrangement is a common way to make these type of ultra distance races happen at all as they otherwise would be too costly and complicated to arrange. The word “race” is substituted with “event” as race can be interpreted as formal competition, which it is not and cannot be due to limits set by law.)
There is race timing, and it’s taken from the common start to the finish, and is published on the web after the participant’s route has been reviewed and approved by the organizer. Timing for day stages is also published for those who want to exclude the optional overnight stay. The purpose of timing is to offer participants an opportunity to compare their performance with themselves and others from the same and previous years. As long as you show consideration, follow traffic rules and don’t take risks in traffic, you can ride at whatever speed you want.
Quick information:
The event organizer is Luspholmens Arrangörsförening.
Den här sidan innehåller väldigt mycket information. Det är inte för att loppet skulle vara mer komplicerat än andra ultradistanslopp (det är det inte), utan för att det ska vara tillgängligt även för nybörjare på distansen och finnas svar på alla möjliga tänkbara frågor man kan ha. Innehållsförteckning nedan:
This page contains a lot of information. It’s not because the event would be more complicated than other ultra-distance events (it’s not), but for it to be accessible also for beginners on the distance and have answers for all sorts of questions one might have. Table of contents below:
Resultaten finns på en egen sida med alla Storuman Gravel XL resultat.
The results are on its own page with all Storuman Gravel XL results.
Grunden till loppet är banan. Hade det inte gått att hitta en fin bansträckning hade det helt enkelt inte blivit något lopp.
Banläggningen är gjord med målet att få till så bra och varierad gruscykling som området kan erbjuda. Nära Storuman är det skog och låglänta berg, med gradvis mer fjäll ju närmare Hemavan man kommer. Mycket enslig ödemark, fina vyer, små byar och ensamma gårdar här och var. Banans skepnad växlar, det finns både lätta flacka och tunga backiga partier, både fin väl underhållen grusväg och sällan körda skogsbilvägar.
The basis of the event is the course. Had it not been possible to find a nice course layout, there wouldn’t be an event.
The course is designed with the aim of achieving as good and varied gravel cycling as the area can offer. Near Storuman there is roads deep in the forest and among low mountains, with gradually higher mountains the closer you get to Hemavan. Lots of wilderness, nice views, small villages and lonely farms here and there. The character of the course changes, there are both easy flat and tough hilly sections, both fairly smooth well-maintained gravel roads and bumpier rarely used forestry roads.
83% av banan består av lågtrafikerad eller extremt lågt trafikerad grusväg med varierande karaktär och underlag. Nära fjällen och större bebyggelse går det inte helt undvika asfalt, så det finns några kortare sammanbindande segment på underlaget. Totalt 11% av bansträckningen går på asfalterade småvägar, och 6% på asfalterad landsväg (E12 / E45), som längst ett avsnitt på 10,5 km (mellan Gardikfors / Forsmark och Ajaureforsen). Det mesta av landsvägen körs nära fjällen så det är natursköna omgivningar och mindre mängd trafik än typiskt för en stor landsväg.
Bandiagrammet nedan med höjdprofil går att zooma och panorera. Kartbilden i bakgrunden flyttas med automatiskt. Kartan är schematisk, men både banspåret och höjdprofilen är fullt detaljerade.
83% of the course consists of gravel roads with low or extremely low traffic, of varying character and surface quality. As it’s not possible near the mountains and larger villages to completely avoid asphalt, there are some shorter connecting segments on that surface. A total of 11% of the course is on paved minor roads, and 6% on paved country roads (E12 / E45), of which the longest section is 10.5 km (between Gardikfors / Forsmark and Ajaureforsen). Most of the paved road sections run close to the mountains so there’s scenic surroundings and less traffic than typical for a country road.
The course diagram below with elevation profile is possible to zoom and pan. The map in the background is moved along with the profile automatically. The map is schematic, but both the course track and the elevation profile is fully detailed.
Banan innehåller ungefär 125 höjdmeter stigning per mil (= stifa 12,5), vilket kan sägas vara kuperat men utan att vara extremt. Som jämförelse innehåller Vätternrundan 43 meter per mil. Till de som kört vårt vanliga Storuman Gravel-lopp kan man säga att underlag och profil är lik 116 km-banan, så XL-banan är ungefär lika tuff som att köra 116 km-banan fyra varv.
Fem stycken stigningar är “kategoriserade”, en term från landsvägscykelsporten som populariserats av träningsplattformar som Strava. En kategoriserad stigning innebär att den är anmärkningsvärt ihållande med signifikant lutning. Banan erbjuder fyra stycken kategori 4 och en kategori 3. Att cykla stigningar kommer således vara ett märkbart delmoment, men det är inte det centrala i upplevelsen.
På två platser, vid Dajkanberg och Grannäs, finns ett kortare “krux” (ca 1 km vardera), där det är terrängfordonsspår snarare än väg. De är cyklingsbara men överväxta och/eller buckliga så man kan inte hålla särskilt hög fart.
Rent tekniskt är banan definierad som att man ska passera ett antal kontrollpunkter (checkpoints) i rätt ordning, vilket är det traditionella sättet att bygga upp omarkerade långbanor sedan tiden före satellitnavigatorernas intåg. Kontrollpunkterna är emellertid virtuella, varken markerade eller bemannade och kan ligga mitt ute i ingenstans. Tanken är att man i förväg laddar in bansträckningen i sin navigator, och så blir man guidad av den runt banan, så det är alltså inget inslag av orientering så länge navigatorn fungerar.
Är man nyfiken på att se exakt var kontrollpunkterna är placerade är de markerade i kartan nedan (som man kan zooma och panorera), men följer man förladdad bana behöver man inte veta var de är.
The course contains approximately 125 meters of elevation gain per 10 km, which can be said to be hilly without being extreme. For comparison, Vätternrundan contains 43 meters per 10 km. To those that has tried our Storuman Gravel 116 km course, we can say that the surface and profile are similar to that, so the XL course is about as tough as riding the 116 km course four laps.
Five climbs are “categorized”, a term from the sport of road cycling and popularized by training platforms such as Strava. A categorized climb means that it’s remarkably persistent and with a significant slope. The course offers four category 4 and one category 3 climb. Riding uphill will thus be a noticeable part, although not the central thing in the experience.
In two places, at Dajkanberg and Grannäs, there is a shorter “crux” (about 1 km each), where there’s off-road track rather than proper road. They are rideable, though overgrown and / or bumpy so you can’t ride at much speed.
Technically, the course is defined as passing a number of checkpoints in the correct order, which is the traditional way of constructing unmarked long courses since the time before satellite navigators. However, the checkpoints are virtual, neither marked or manned and can be in the middle of nowhere. The idea is to pre-load the route into your navigator, and then you are guided by that around the course, so there’s no element of manual navigation as long as the navigator is working.
If you are curious to see exactly where the checkpoints are positioned, they are marked in the map below (which you can zoom and pan). However, if you just follow the pre-loaded track you don’t need to know where they are.
Man har från 06:00 på lördag till 22:00 på söndag att ta sig runt, alltså 40 timmar. Men de flesta vill förstås få in en övernattning och flera pauser på den tiden.
Låt oss anta att man övernattar och startar 06:00 även dag två, då har man 16 timmar på sig innan klockan slår 22:00. De flesta vill ha en ordentlig lunchpaus och andra pauser när man håller igång så länge, så kanske totalt tre timmar stilla, då har vi 13 timmar att cykla på. Båda dagsetapperna är ganska lika i fråga om antal mil och höjdmeter, så låt oss räkna på totalen — på 26 timmar aktiv cykling ska man hinna 45 mil. Då måste man cykla 17,4 km/h i snitt när man väl cyklar.
För en vältränad motionär låter inte 17,4 km/h särskilt högt, och det är det inte heller, inte ens på grus. Banan är emellertid inte utan backar, och man förlorar mer tid i uppför än man får igen utför. För att i viss mån kompensera tar de flesta i lite mer i uppförsbackar, så låt oss säga att man tar i 35% mer (effekt) i upp till 20 minuter i sträck när det lutar mot. Applicerar vi den modellen på hela banan med alla backar kommer vi fram till att man behöver hålla minst 21,5 km/h på platt vindstilla grusväg, då kommer snittet över hela banan landa på just 17,4 km/h. För att man ska kunna hålla hela vägen och kunna ligga på lite extra i uppförsbackarna som modellen räknar med så ska de där 21,5 km/h vara i en bekväm hur-länge-som-helst-fart.
Vill man ha mer tid på sig att cykla går det lösa genom att göra en kortare övernattning, eller ingen övernattning alls och istället bara ta kortare vilor här och var hela vägen runt.
Några sammanfattade tidsexempel beräknade enligt ovan beskriven modell:
Så sammantaget kan man säga att från ett motionärsperspektiv är tidsgränsen ganska tuff. Det är två anledningar till det, dels vill vi som arrangörer att loppet ska ha en sportig prägel, och dels vill vi hinna med genomförandet på en helg.
Nackdelen är att det kanske blir lite utestängande för långsammare cyklister eller de som vill ta det lugnt. I normalt cykelsemestertempo med medhavd campingutrustning skulle nog denna bana ta fem dagar snarare än två att ta sig runt. Det finns dock inget som hindrar en från att strunta i tidsgränsen, och klarar man den inte men genomför loppet ändå får man tiden publicerad, men det räknas inte som avklarat lopp.
Tänk på att även om medelfarten i dessa beräkningar kan se enkel ut i relation till ens fyratimmars träningspass, så är en betydande utmaning i denna typ av lopp att hålla igång kroppen under lång tid och lyckas fylla på med näring kontinuerligt. Det som känns som en enkel fart de första fyra timmarna kan vara svår att hålla åtta timmar in, särskilt om man får problem med näringsintaget.
You have from 06:00 on Saturday until 22:00 on Sunday to get from start to finish, that is 40 hours. Most people will want to get an overnight stay and several breaks in that time though.
Let’s assume that you stay overnight and start at 06:00 also on day two, then you have 16 hours before the clock strikes 22:00. Most will want a proper lunch break and other breaks when riding for so long, so maybe a total of three hours standing still, then we have 13 hours left to ride. Both day stages are quite similar in terms of distance and elevation gain, so let’s calculate the total — in 26 hours of active riding you should cover 450 kilometers. Then you have to ride at 17.4 km/h on average.
For a fit amateur 17.4 km/h doesn’t sound like much, and it’s not, even on gravel. However, the course is not without hills, and you lose more time uphill than you regain downhill. To compensate to some extent, most people push a bit harder uphill, so let’s say you produce 35% more power for up to 20 minutes straight when it’s uphill. If we apply that model to the entire course with all hills, we come to the conclusion that you need to maintain at least 21.5 km/h on a flat gravel road (assuming no wind), then the average over the entire course will end up at exactly 17.4 km/h. In order to last the whole course and to be able to push a little extra on the uphills as the model expects, those 21.5 km/h must be at a comfortable speed that feels like you can keep almost forever.
If you want to have more time to complete the ride, it can be achieved by making a shorter overnight stay, or no overnight stay at all and instead just take shorter rests here and there all the way around the course.
A few summarized time examples calculated according to the model described above:
So overall, you can say that from an amateur’s perspective the time limit is quite tough. There are two reasons for that, we as organizers want the event to have a sporty feel, and we also want to complete it in a weekend.
The downside is that it’s a bit unwelcoming to slower cyclists or those who want to take it very easy. At normal bike packing pace with camping equipment brought on the bike, this course would probably take five days rather than two to complete. However, there is nothing that prevents you from ignoring the time limit, and if you fail to make the limit but still complete the course, your time will be published, although it doesn’t count as a completed event.
Keep in mind that although the average speed in these calculations can seem easy in relation to a four-hour training session, a significant challenge in this type of event is to keep the body going for a long time and manage to replenish with nutrition continuously. What feels like an easy pace the first four hours can be hard to keep eight hours in, especially if you get problems with your nutritional intake.
Anmälan görs på samma plats som för vanliga loppet, på anmälningssidan.
Loppet går samma helg som vårt konventionella motionslopp Storuman Gravel (med banlängder mellan 30 och 116 km), så om det passar kan man komma ett gäng och välja varsitt lopp som passar ens lust och förmåga.
The registration is made in the same place as for the regular event, on the signup page.
This event takes place on the same weekend as our conventional Storuman Gravel event (with course lengths between 30 and 116 km), so if it suits, you can bring a bunch of cycling friends with you and there will be a course length that suits any desire and ability.
I och med att loppet innehåller en valfri övernattning och vi vill göra det praktiskt att cykla tillsammans och använda egna boenden med mera så drar det ihop till ganska många regelpunkter, men i grunden är det enkelt: följ banan och spela in din rutt med hjälp av din navigator, och klara dig själv hela vägen runt.
Dessa är de viktigaste reglerna för loppet:
Angående självförsörjning och övernattning:
Efter genomfört lopp delas inspelad rutt med arrangören för granskning. Vid godkänd prestation får man sin totaltid och etapptider publicerade. Krav för godkännande:
Om det bara är en person i en grupp som spelar in rutten så får naturligtvis alla i gruppen samma tid. För att det ska gå rätt till ska ingen i gruppen få en bättre tid än de fått om de själva spelat in sin egen rutt. För att säkerställa att det blir så måste den som spelar in rutten se till följande:
Loppet är ingen formell tävling och vi litar på folk så granskningen efteråt görs inte för att undvika att någon medvetet fuskar, utan den finns som en kvalitetssäkring av prestationen, för att säkerställa att man faktiskt cyklat hela banan och inte kört fel av misstag.
Angående spårsändare:
Målet på sikt är att samtliga deltagare får varsin spårsändare så alla kan följas live. På grund av spårsändarnas höga kostnad har vi troligen inte till alla för 2024 års upplaga.
(Anledningen att vi trots spårsändare lägger ansvaret på deltagaren att spela in rutten är att vi helt enkelt inte törs lita på att varje spårsändare är 100% driftsäker. Cykelnavigatorn har man däremot ögonen på nu och då under hela loppet, så om den får slut batteri eller behöver startas om av annan anledning så märker man det och åtgärdar.)
As the event includes an optional overnight stay and we want to make it practical to ride together and use your own accommodation and more, we end up with quite a few bullet points in the rules, but basically it’s simple: follow the course and record your route using your navigator, and support yourself all the way around the course.
These are the main rules of the event:
Regarding being self-supported and accommodation:
After completing the course, the recorded route is shared with the organizer for review. If the performance is approved, your total time and stage times will be published. Requirements for approval:
If only one person in a group records the route, everyone in the group will of course get the same time. For everything to be in order, no one in the group should get a better time than they would get if they had recorded their own route. To guarantee this, the person recording the route must ensure the following:
The event is not a formal competition and we trust the participants, so the review afterwards is not done to avoid someone deliberately cheating, but is there as a quality assurance of the performance, to ensure that you have actually ridden the whole course and not accidentally taken an incorrect route.
Regarding trackers:
The goal in the long term is that all participants will get a tracker so that everyone can be followed live. Due to the high cost of the tracker hardware, we probably won’t have for everyone for the 2024 edition.
(The reason why we put the responsibility on the participant to record the route, despite trackers, is that we simply do not dare to trust that every tracker device is 100% reliable. In contrast, you as a participant will have your eyes on your navigator every now and then throughout the event, so if it runs out of battery or needs to be restarted for any other reason, you’ll notice and fix it.)
Då loppets format inte passar något som svenska cykelförbundet (SCF) sanktionerar är det inte sanktionerat och då ingår ingen olycksfallsförsäkring i anmälningsavgiften. Därför måste vi tyvärr skjuta över ansvaret att inneha en olycksfallsförsäkring på dig som deltagare.
Kravet på försäkring är liksom kravet på cykelhjälm förstås främst för deltagarnas bästa, men också för att skydda arrangören och arrangemanget. När alla är försäkrade minskar risken för tvister om olyckan är framme.
Tänk på att en olycksfallsförsäkring inte ingår i hemförsäkringen, om man inte köpt den som extra tillval. Typiska olycksfallsförsäkringar ger ofta ett mycket brett skydd där bara en liten del handlar om att delta i lopp. Du kanske redan har en sådan, eller borde ha en och då kan du ta detta tillfälle i akt och skaffa en. Dessa ger som sagt ett bra skydd (dubbelkolla ändå att just din gäller för motionsidrott och lopp) men är också dyra så det är inget man skaffar bara för att delta i ett lopp.
Vill man komma billigare undan så rekommenderar vi Folksams motionsloppsförsäkring, den kan man teckna antingen enbart för att gälla på loppet eller så en lite dyrare variant som även täcker in träning inför.
Cykelförbundet har en liknande försäkring genom deras tävlings- och motionslicenser, men i fråga om lopp gäller den endast för SCF-sanktionerande arrangemang, så den gäller tyvärr inte för Storuman Gravel XL.
The rules require each participant to ensure that he or she is insured against accidents during the race. For Swedish citizens we provide some tips of which insurance one can get (see the Swedish text). For participants from other countries we have no specific advice to give as we don’t have knowledge about markets abroad, so you have to find out on your own which insurance you need.
Klassindelningen är enkel: män, kvinnor och tandem (oavsett sammansättning på besättningen). Elcyklar är inte tillåtna.
Tre tider tas:
Väljer man att övernatta blir förstås totaltiden lidande, och för de som vill räkna bort tiden för övernattningen finns dagsetapptiderna. Sträckan från Björk och ut ur Hemavan räknas inte med i dem (den ska förstås ändå cyklas), med syftet att göra förflyttning till och från sovplats smidigare och lugnare. Man kan alltså slappna av i mål för dagsetapp ett vid Björk, och i lugn och ro förflytta sig ned till exempelvis Högfjällshotellet för övernattning, och tidtagning för etapp två börjar inte förrän man lämnar Hemavan.
Rent tekniskt går tidtagningen till som så att för den gemensamma starten är det klockslaget för starten som gäller, och för dagsetappsmål och -start i Hemavan samt målgången i Storuman gör vi i efterhand en analys av inspelat spår och avgör så precist det går när deltagaren passerat en förutbestämd virtuell linje på banan. Tiden kan avrundas ytterligare och grupperas ihop om det är flera som går i mål tillsammans. Slutligen publiceras tiden avrundad uppåt till hel minut.
Eftersom det ingår en del manuellt analysarbete i den här processen kan det dröja några dagar innan resultaten läggs ut här på webben.
The division into categories is simple: men, women and tandem (regardless of crew composition). E‑bikes are not allowed.
Three time results are recorded:
If you choose to stay overnight, the total time will of course suffer, and for those who want to disregard the time for the overnight stay, there are the day stage times. The distance from Björk and out of Hemavan is not included in them (of course it must still be ridden), with the purpose of making movement to and from the accommodation smoother and calmer. You can therefore relax at the finish line for day one at Björk, and calmly move down to, for example, Högfjällshotellet for the night, and timing for stage two will not start until you leave Hemavan.
From a technical point of view, the timing works as follows: for the start at Storhälla it’s the time of the start that applies, and for the stage finish and start in Hemavan as well as the finish in Storuman, we do an analysis of the recorded track afterwards and determine as precisely as possible when the participant crosses a predetermined virtual line on the course. The time can be further rounded and grouped together if there are several who cross the finish line together. Finally, the time is published rounded (upwards) to the nearest minute.
As there is some manual analysis involved in this it may take a few days before the results are posted here on the website.
I anmälan och resultatlistan räknas varje deltagare enskilt, men man kan ändå välja att cykla tillsammans. Lagsammansättningar registreras inte på något sätt, men det finns ett par anpassingar av reglerna som kan vara till hjälp:
Reglerna runt lagdeltagande är gjorda med följande tankar: en sammansättning kan vara att en erfaren cyklist deltar tillsammans med en mindre erfaren, och den mindre efarne ska då inte behöva skaffa en dyr cykeldator och extra utrustning för att kunna delta, och i ett lag med olika starka individer kan de mindre starka avlastas genom att ta mindre utrustning på cykeln.
Även om man väljer att cykla tillsammans rekommenderar vi att alla som kan spelar in sin egen rutt, och att man har möjlighet att fördela om packningen om man av någon anledning väljer att dela upp sig.
Att nämna i sammanhanget är att det är generellt tillåtet att hjälpas åt att dra (drafting), så även om man inte är i ett lag kan man cykla tillsammans med andra när det passar. Är man ute efter att få en så bra tid som möjligt är det förstås en fördel om man har någon jämstark att cykla tillsammans med så man kan turas om att klyva vinden.
In the registration and results list, each participant is counted individually, but you can still choose to ride together. Team compositions are not registered in any way, but there are a couple of tweaks to the rules that may help:
The rules are designed with the following in mind: a team composition could be that an experienced cyclist participates together with a less experienced, and the less experienced shouldn’t need to get an expensive bike computer or extra equipment in order to participate. Also, in a team of individuals of varying strength, the less strong can be relieved by loading less gear on the bike.
Even if you choose to ride together as a team, we recommend that everyone who can records their own route, and that you have the opportunity to redistribute the packed gear if for some reason you choose to split up.
It should be mentioned in this context that it’s allowed to help each other with drafting, so even if you are not in a team, you can ride with others when it suits. If you are looking to get as good a time as possible, it’s of course an advantage if you have someone equally strong to ride with so that you can take turns being in front.
Du behöver följande utrustning:
Svensk lag kräver reflexer och lysen endast om man använder cykeln i mörker, så racingcyklar saknar ofta det. Inom ultradistanscyklingen är dock reflexer och lysen standardutrustning, för även om man inte tänkt cykla genom natten kan man råka ut för förseningar och hamna i mörker ändå. Är man en cykelnörd och tycker billiga plastreflexer är fula och tunga kan man använda reflextejp.
Då det gäller cykelväskor för att få med lite mer packning finns det numera en uppsjö att välja av, tack vare bikepacking-kulturens framväxt.
Nästan alla väljer någon typ av stor sadelväska, som är bra för att packa skrymmande saker som kläder, och storleken kan anpassas efter innehållet genom att utskjutande del kan rullas ihop som en drybag. Den skymmer ofta baklyset så man kan behöva montera lyset på väskan eller ett sadelstag istället.
För att komma åt saker medan man cyklar, i regel kolhydrathaltiga snacks, väljer de flesta också någon form av väska ovanpå toppröret. För att få extra packutrymme kan man lägga till en ramväska under toppröret också. Dessa är bra för snabb cykling då de inte lägger till nämnvärt luftmotstånd, men då de är smala kan man inte packa vadsomhelst i dem.
Man kan om man vill komma med full campingutrustning med tält och sovsäck på cykeln och slå läger ute på bästa bikepacking-manér, men loppets upplägg med dess relativt korta tidsgräns gör att det blir en ganska stressig cykelcampingtur. Därför tror vi att de flesta deltagarna inte kommer ha utrustning för övernattning med sig.
Har man inte kört den här typen av lopp förut kan man förvånas över mängden kolhydrater som man behöver frakta på cykeln. Tänk också på att mängden kläder som behövs kan variera kraftigt och ändras med kort varsel beroende på väderleken. Planera packningen och testpacka i god tid så du verkligen vet att du har det utrymme du behöver.
En typisk packning för loppet väger 3 – 4 kg, så de flesta kommer behöva mer än bara en sadelväska. Cykeln i bilden ovan har en sadelväska, en lång topprörsväska och en halv ramväska. Den är packad med en exempelpackning för loppet och illustrerar väl hur en motionärs cykel kan se ut på startlinjen.
You will need the following equipment:
Swedish law actually requires reflectors and lights on the bike only if you ride in the dark, so racing bikes often lack that. However, in ultra-distance cycling, reflectors and lights is standard equipment, because even if you don’t intend to ride through the night you can run into delays and end up in the dark anyway. If you are a bike geek and think cheap plastic reflectors are ugly and heavy, reflective tape can be used.
When it comes to bike bags to bring a bit more gear than usual there is nowadays a plethora to choose from, thanks to the rise of the bikepacking culture.
Almost everyone chooses some type of large saddle pack, which is good for packing bulky items such as clothes, and the size can be adjusted by the protruding part being rolled up like a drybag. It often obscures the rear light, so you may have to mount the light on the bag or a seatstay instead.
To access things while riding, usually carb-filled snacks, most people also choose some kind of top tube pack. For extra packing space, you can add a frame pack under the top tube as well. These are good for fast cycling as they don’t add significant drag, but as they are narrow you can’t pack bulky items in them.
If you want you can bring full camping equipment including tent and sleeping bag on the bike, but as the time limit is quite tough it means that it will be a rather stressful bikepacking trip. Therefore we expect that most participants will not carry full camping gear, but rather use the available accomodation options in Hemavan.
If you haven’t participated in this type of event before, you may be surprised over the amount of carbohydrates that you need to transport on the bike. Also consider that the amount of clothing needed can vary quite a lot and change with short notice depending on the weather forecast. Plan your packing and test pack well in advance so you really know you have the space you need.
A typical packing for the event weighs 3 – 4 kg, so most people will need more than just a saddle pack. The bike pictured above has a saddle pack, a long top tube pack and a half frame pack. It is test-packed for the event and illustrates well how a bike could look on the starting line.
Ett ultradistanslopp kan ibland skämtsamt kallas för en ätartävling med lite cykling däremellan. Det anspelar på att när kroppen jobbar under så lång tid blir en central del i prestationen hur väl man lyckas med att fylla på med ny energi under loppets gång.
Är man van att delta i den här typen av lopp har man redan en utvecklad näringsstrategi (som kan vara högst personlig), och kan hoppa över det här avsnittet. Texten riktar sig främst till den som inte kört så här långa lopp tidigare, då den centrala rollen näringsintaget har kan komma som en överraskning.
För att vara ultradistans är Storuman Gravel XL ett kort lopp, så man ställs inte inför en lika tuff utmaning då det gäller näringen som ett lopp som går över många dagar. Å andra sidan kräver den begränsade maxtiden att man håller igång en stor del av dagen, vilket gör att näringsintaget ändå blir en utmaning. Dessutom är möjligheten att använda sig av butiker och restauranger begränsad, men det finns en matvarubutik i Hemavan som (normalt) är öppen 9 – 21, och några enstaka restauranger som normalt stänger kl 19.
Om man tänker fylla på i matvarubutiken kan man förstås inte vara allt för kräsen i fråga om att specifika produkter eller förpackningar ska finnas. Man måste kunna anpassa sig till det utbud butiken har. Dessutom måste man tänka igenom fallet att man inte hinner fram i tid, om man har otur med cykelhaverier till exempel. Tänk också på att målgången tillbaka i Storuman kan ske utanför de lokala näringsverksamheternas öppettider, så se till att förbereda med tillgång till mat för återhämtning direkt efter.
Hur många kalorier förbrukar man under loppet? För en motionär kommer ansträngningen bestå av ungefär 2 × 12 timmar cykling i ganska lugnt tempo med upp till 12 timmar vila mellan etapperna. En person som väger 75 kg gör då av med ca 600 kcal per timme cykling (och ca 75 kcal/h i vila). Det blir alltså 600 × 12 = 7200 kcal cykling per dagsetapp. Det är omöjligt för kroppen att ta upp motsvarande mängd näring under tiden man cyklar, så man ligger på ett lägre intag och resten av energin får komma från kroppens reserver.
En generell rekommendation är att försöka få i sig 30 – 60 gram (120 – 240 kcal) kolhydrater per timme under cyklingen, om man har en järnmage ännu mer. Mer än 60 gram kräver tekniska kosttillskott som gels och sportdryck med två olika kolhydratformer för att maximera upptaget. Så länge kroppen kan ta upp kolhydraterna är mer bättre, man klarar högre intensitet längre och återhämtar sig snabbare efteråt. Trenden har således gått mot allt större kolhydratintag och idag kan eliten äta 90 – 120 gram, men de jobbar med mycket hög effekt och intensitet. Om man som motionär försöker sig på den nivån kommer troligen en stor del av kolhydraterna stanna kvar i magen och tarmar istället för att tas upp av kroppen, och orsaka magproblem en bit in i loppet. Som nybörjare och motionär är det mer realistiskt att hålla sig till 30 – 60 gram. Eftersom man ligger på en lägre intensitet och förbrukning än eliten blir underskottet inte nödvändigtvis större.
Med lägre intensitet ute på banan ökar marginalerna. Dels går det bättre att fortsätta jobba trots ett underskott, alltså använda kroppens fettreserver, och dels är det mindre risk att magen krånglar när man fyller på. Den som tänker köra hela banan i ett svep nära toppen av sin förmåga kommer behöva ha god kännedom om vilken näringsstrategi som är bäst för just sin kropp. Den som delar upp loppet på två dagar och tar det lite lugnare behöver inte vara fullt lika bekymrad om att optimera sitt näringsintag och det fungerar bättre att blanda in långsammare energislag som fett och protein, så man kan variera kosten mer och äta större andel vanlig mat.
Vill man ha ett sportigt näringsupplägg får man lägga mer fokus på att hålla en alltigenom stadig tillförsel av kolhydrater. Bland motionärer är det vanligt att den rekommenderade basnivån om 30 – 60 gram även den är markant högre än man är van vid. Det går klara loppet även med ett lågt intag, men är man ute efter en snabb tid kommer många tjäna på att äta mer än man brukar.
Gels är kanske det mest praktiska kolhydrattillskottet och enklast att dosera. Pga vätskeinnehållet kan de dock ta ganska stor plats i packningen. Sportdryck (i pulverform) är mest effektivt i fråga om utrymme och vikt, men då det är kopplat till vätska kan det vara lite knepigare att hantera. Vissa klarar att gå på bara gels och/eller sportdryck en hel dag, men långt ifrån alla. Man kan få problem med aptiten om man inte blandar upp med annat. Gels och sportdrycker är också dyra för vad de är (maltodextrin + fruktos + salt + smakämnen), så är man en storförbrukare kan det vara värt att göra egna. Det finns recept att hitta på nätet för den intresserade.
Oavsett vilken strategi man väljer är det viktigt att testa sitt näringsupplägg på träning så man vet hur kroppen reagerar. Det är kanske inte praktiskt att genomföra 12-timmarspass under träningen, men något enstaka 6 – 8-timmarspass bör ge en ganska bra känsla för om upplägget kommer fungera.
Låt oss konkretisera med ett exempel på ett relativt sportigt näringsupplägg för en motionär, som siktar på att klara dagsetapperna på ca 12 timmar vardera. Inget matpaket placeras ut i förväg, men man planerar att fylla på i matbutiken i Hemavan och sova över på hotell. Går det bra kanske man hinner äta middag på en restaurang, men annars lagar man mat man köpt i butiken i hotellets självhushållskök.
All teknisk kost för hela varvet tas på cykeln (gels, sportdryck etc) då de inte förväntas gå att köpa i matvarubutiken i Hemavan, och medhavd kost för andra dagsetappen dubblerar som nödkost om man mot förmodan inte hinner fram innan butiken stänger.
Sportdrycken + snacksen ger cirka 50 gram kolhydrater per timme. Tanken med sportdrycknivån på “bara” 250 ml i timmen är att den är tillräckligt låg så att även om man har ett lågt vätskebehov så kommer en betydande andel av det man dricker vara vanligt vatten, vilket dels gör det enklare att dosera och hjälper aptiten genom att man kan dricka vanligt vatten också. Att äta snacks endast en gång i timmen är kanske mer sällan än idealt, men det förenklar och kan balanseras med sportdryck-intaget.
Observera att detta upplägg är inte en allmän rekommendation, utan endast ett exempel för att illustrera hur det kan se ut. Näringsupplägg är personliga och varierar mycket, det går inte ge en rekommendation som passar alla.
An ultra-distance event can sometimes jokingly be called an eating contest with some cycling in between. It alludes to the fact that when the body works for such a long time, a central part of the performance becomes how well one succeeds in filling up with new energy during the course of the event.
If you are used to participating in this type of event, you already have a developed nutritional strategy (which can be highly personal), and can skip this section. The text is primarily aimed at those who have not participated in such a long event before, when the central role of nutritional intake may come as a surprise.
For being an ultra-distance event Storuman Gravel XL is short, so you are not faced with as tough a challenge when it comes to nutrition as an event that goes on for many days. On the other hand, the short time limit requires you to be active for a large part of the day, which makes the nutritional intake a challenge still. In addition, the possibility to use shops and restaurants is limited, but there is a grocery store in Hemavan that is (normally) open 9-21, and a few restaurants that normally close at 19:00.
If you intend to stock up in the grocery store, you can of course not be too picky about which specific products that should be available. You must be able to adapt to the range the store has. In addition, you have to think through the case that you do not make it in time, if you for example are unlucky with bike breakdowns. Also keep in mind that finishing back in Storuman may take place outside the local businesses’ opening hours, so make sure to prepare with access to food for recovery immediately after finishing.
How many calories do you burn during the event? For a typical rider, the effort will consist of approximately 2 × 12 hours of cycling at a fairly leisurely pace with up to 12 hours of rest between stages. A person who weighs 75 kg then burns about 600 kcal per hour cycling (and about 75 kcal/h at rest). It will thus be 600 × 12 = 7200 kcal cycling per day stage. It’s impossible for the body to absorb the corresponding amount of nutrition while cycling, so one is on a lower intake and the rest of the energy comes from the body’s reserves.
A general recommendation is to try to take in 30 – 60 grams (120 – 240 kcal) of carbohydrates per hour during cycling, if you have an iron stomach even more. More than 60 grams requires technical supplements such as gels and sports drinks with two different carbohydrate forms to maximize absorption. As long as the body can absorb the carbs, more is better, you can handle higher intensity for longer and recover faster afterwards. The trend has thus gone towards ever greater carb intake and today the elite can eat 90 – 120 grams, but they work at very high power output and intensity. If a recreational cyclist attempts that level of consumption, a large part of the carbs will likely remain in the stomach and intestines instead of being absorbed by the body, and cause stomach problems a bit into the ride. As a beginner and recreational cyclist, it’s more realistic to stick to 30 - 60 grams. Since one works at a lower intensity and than the elite, the deficit will not necessarily be greater.
With lower intensity out on the course, the margins increase. It’s easier for the body to continue work despite a deficit, that is use the body’s fat reserves, and there is also less risk of stomach troubles when you eat while riding. Anyone who intends to ride the entire course in one go near the top of their ability will need to have good knowledge of which nutritional strategy is best for their body. Those who split the event into two days and take it bit more easy don’t need to be quite as concerned about optimizing their nutritional intake. It also works better to mix in slower forms of energy such as fat and protein, so you can vary your diet more and eat a larger proportion of regular food.
If you want a sporty nutritional plan, you have to focus more on maintaining a steady supply of carbohydrates throughout. Among recreational cyclists, it’s common that the recommended base level of 30 - 60 grams is also significantly higher than one is used to. You can finish the event even with a low intake, but if you are looking for a quick time, many will benefit from eating more than usual.
Gels are perhaps the most practical carbohydrate supplement and the easiest to dose. However, due to the water content, they can take up quite a lot of space in the packing. Sports drinks (in powder form) is most efficient in terms of space and weight, but as it’s linked to water it can be a bit trickier to manage. Some can consume only gels and/or sports drinks for a whole day, but far from all. You can have problems with your appetite if you don’t mix it up with other things. Gels and sports drinks are also expensive for what they are (maltodextrin + fructose + salt + flavorings), so if you use a lot it may be worth making your own. There are recipes to be found online for those interested.
Regardless of which strategy you choose, it’s important to test your nutrition plan during training so you know how the body will react. It may not be practical to carry out 12-hour sessions during training, but an occasional 6-8-hour session should give a pretty good feel for whether the plan will work.
Bilden visar ett exempel på hur en packning kan se ut, som på ett ungefär använder näringsuppläggsexemplet som beskrivs under näringsintag. Packningen innehåller följande, uppdelat enligt de numrerade rutorna i bilden:
Utöver detta kan man vilja ha några påsar att packa i inuti väskorna för att hålla isär sakerna och inte tappa bort smådelar. Och kontantkortet, id-kortet och eventuellt nycklar är förstås bra ha med. På cykeln finns cykeldator och fram- och baklyse monterat, samt vattenflaskor.
Totalvikt: 2903 gram. Till det tillkommer tomma vikten på väskorna vilket förstås varierar beronde på typ men kan väntas landa på cirka 700 gram, så med väskor 3,6 kg extra på cykeln.
Reparationsutrustningen handlar mycket om att laga punkteringar. I första hand plugga de slanglösa däcken, och i andra hand sätta i en slang. Vill man ge slanglöst mer marginal kan man komplettera med en flaska extra tätningsvätska. Tänk på att vissa kombinationer av slanglösa däck och fälgar kan vara besvärliga i fråga om att få av och på däcket, öva på det om osäker. Pump med kolsyrepatron kan vara bra för snabb pumpning, men man bör ha möjlighet att pumpa manuellt också. En rejäl skärskada på däcket är osannolikt med underlagen banan har, men en tire boot väger lite. Likaså osannolikt att man skulle behöva reparera en slang, men lagningslappar väger nästan inget.
Vissa väljer TPU-slang istället för butyl som reserv då de väger mindre och tar mindre plats. Tänk på att TPU-slangar är mindre förlåtande vid installation, så man bör bara använda dessa om man är van.
Inga reservekrar i exemplet. Ekerbrott kan hända, mer sannolikt än ett kedjebrott, men utgår här ifrån att man har hjul som går att fortsätta cykla på med en eker borta. Bra då att ha en ekernyckel på multiverktyget ifall ett hjul behöver rätas upp hjälpligt.
Här har vi utgått från att kedjesmorningen håller 45 mil. Om det kan bli blött väder under loppet eller man använder en produkt som inte håller länge ens i torra förhållanden kan man vilja ha med en liten flaska med extra smorning.
Kläderna är det minimala för dagar där vädret väntas bli bra, då sena kvällar och tidiga mornar ändå kan vara lite kyliga. Exemplet innehåller inget ombyte eller kläder för övernattningen, några kan vilja komplettera där.
Vissa av de vanliga livsmedels-snacksen är så energitäta att de delas upp i två, så de fem snacksen i exemplet räcker till åtta portioner. Byter man ut mer av de tekniska kosttillskotten till sådant man kan köpa i vanlig matbutik så kan packningen göras mindre, eftersom man då kan köpa mer av livsmedlen i Hemavan. Placerar man ut ett paket i Hemavan i förväg, vilket reglerna tillåter, kan man ta innehållet från rutorna 2 och 3, samt lite ur ruta 5. Sett till ekipagets totalvikt gör man emellertid ingen stor viktbesparing så för de flesta är det nog inte värt besväret.
Bilden på cykeln med väskor under huvudrubriken utrustning och packning har just denna packning, med de två ramväskorna fulla (2 + 4 liter) och sadelväskan (11 liter) fylld till två tredjedelar. Vill man bara ha en väska går all packning ned i en 14 liters sadelväska, men inte alla sadelväskor kan monteras tillfredsställande stabilt när det är 3 kg packning i dem. Tänk också på att ha marginal för att kunna ta med mer kläder vid sämre väder.
Hur mycket vatten man dricker beror förstås i stor del på hur mycket man svettas. En sval dag kan så lite som tre deciliter per timme räcka för vissa, och en varm dag kan några behöva mer än en liter timmen (då bör man också förstärka med elektrolyt-tillskott). För den här banan räcker normalt en liter vatten på cykeln. Är det varmt väder eller man hör till de som svettas lite mer kan man vilja ha 1,5 liter eller mer.
Med en liter vatten på cykeln och en halvliter åtgång i timmen behöver man fylla på varannan timme, eller ungefär var fjärde mil. Där banan går är det glesbefolkat och det finns inga större jordbruk eller industrier, så man kan se det som natur och använda sig av den gamla regeln om vatten i naturen: om det rinner och är klart är det drickbart, och till det kan man lägga till klart ytvatten i sjöarna. Studerar man kartan finner man gott om små vattendrag som passerar under vägen. De minsta går i vägtrummor och ibland är de så små att de inte rinner, men mer ofta är problemet att man inte ser dem från vägen.
För att göra det enkelt och pålitligt, låt oss bara räkna de uppenbara vattendragen — bäckar stora nog att vägen har en bro med räcken eller åtminstone uppenbart synliga från cykeln, och sjöar på ställen där stranden är precis intill vägen och det är enkelt att gå ned till den. Längs större delen av banan är det mindre än två mil mellan sådana ställen. Det finns emellertid några avsnitt där vattnet är lite mer svåråtkomligt:
Det kan alltså vara bra att toppa upp flaskorna även om man har mycket vatten kvar när man kommer till vattendraget inför någon av dessa sträckor, men det är inte absolut nödvändigt, det löser sig ändå.
För att komma ned till vattnet behöver man ofta gå ned för en brant slänt och/eller gå på stenblock, så välj gärna cykelskor med bra grepp om möjligt.
How much water you drink depends to a large extent on how much you sweat, of course. On a cool day, as little as 300 ml per hour may be enough for some, and on a hot day, some may need more than one liter per hour (then you should also reinforce with electrolyte supplements). For this course, one liter of water on the bike is normally enough. If the weather is hot or you are one of those who sweat a bit more, you may want 1.5 liters or more.
With a liter on the bike and half a liter consumption per hour, you need to fill up every two hours, or approximately every 40 km. The area along the course is sparsely populated and there are no larger agriculture or industries so you can see it as nature and make use of the old rule about water in nature: if it flows and is clear, it’s drinkable, and to that you can add clear surface water from the lakes. If you study the map, you will find plenty of small streams that cross under the road. The smallest go in culverts and sometimes they are so small that they don’t flow, but more often the problem is that you don’t see them from the road.
To make it simple and reliable, let’s just count the obvious water sources — streams big enough that the road has a bridge with railings or at least clearly visible from the bike, and lakes in places where the shore is right next to the road and it’s easy to get down to it. For most of the course there is less than 20 km between such places. However, there are some sections where the water is a little more difficult to reach:
It can thus be wise to top up the bottles even if you have plenty water left when you get to the last water source before one of these sections, but it’s not absolutely necessary, it works out anyway.
To get down to the shore, you often have to go down a steep slope and/or walk on boulders, so please choose cycling shoes with good grip if possible.
I god tid innan start (antagligen några veckor) kommer vi skicka ut ett informationsbrev till alla anmälda via eposten man valt när man gjorde anmälan. Det kommer innehålla information som vi inte kan ha här på webbsidan, som rabattkoder för boende och liknande.
Målet är annars att all information som man behöver som deltagare och kan vara publik ska finnas på den här webbsidan. Om du tycker något är oklart eller har andra frågor, skicka gärna ett mejl till oss så kan vi svara och fylla igen eventuella informationsluckor här på sidan.
Well in advance of the start (probably a few weeks), we will send out an information letter to all registered participants via email, to the address you chose when you registered. It will contain information that we cannot have here on the web page, such as discount codes for accommodation and the like.
Otherwise, the goal is that all the information that you need to participate and can be public should be on this web page. If you think something is unclear or have other questions, please send an email to us and we can answer and fill in any information gaps on this page.
Vi har en server på Discord (populärt diskussionsforum) där vi bjuder in endast anmälda deltagare. Tanken med forumet är att erbjuda ett smidigt sätt för deltagare att samordna exempelvis gemensam transport med andra deltagare. Forumet är privat så det man skriver där är endast synligt för anmälda deltagare och vi arrangörer.
Om man inte vill eller behöver samordna något behöver man inte heller ansluta till forumet. Skulle vi behöva skicka ut viktig information som inte redan står på den här sidan kommer det gå ut i informationsbrevet via epost.
Inbjudan görs manuellt och vi kommer börja skicka ut dem via epost lite närmare start. Så här inför första upplagan har vi från arrangörshåll inte tänkt ordna med frakt, men lite beroende på hur intresset verkar vara kan det vara tänkbart att ordna det i framtida upplagor.
We have a server on Discord (a popular discussion forum) where we invite only registered participants. The purpose of the forum is to offer a flexible way for participants to coordinate, for example shared transport with other participants. The forum is private so what you write there is only visible to registered participants and us organizers.
If you don’t want or need to coordinate something, you don’t need to use the forum. Should we need to send out important information that isn’t already on this web page it will go out in the information letter via email.
The invite is done manually and we will send them out a bit closer to the start. In this first edition we from the organizer’s side don’t intend to arrange any shipping, but depending on interest from participants, it is conceivable to arrange that in future editions.
I Storuman rekommenderar vi Storumans Camping som boende, och där får man även hela 30% rabatt som deltagare i Storuman Gravel (XL eller något av de vanliga loppen). Anmäl dig först till loppet, och boka via mejl och skriv där att du ska delta så får du rabatten.
I Hemavan rekommenderar vi Hemavans Högfjällshotell, och där får man 20% rabatt på boende som deltagare i XL via en rabattkod som man får av oss via informationsbrevet. Boendet kan man boka när som helst på dygnet via mobilen, och man får en kod för att kunna checka in själv. Man kan alltså komma även när hotellet inte är bemannat. Vi ber de som planerar att bo där att boka i förväg, men det går också göra det utan framförhållning, vilket kan passa om man till exempel tänkt köra hela loppet i ett svep men ändrar sig när man kommit till Hemavan.
Hotellet har bemanning mellan 08–11 och 16–20 med frukost och enklare matservering. Det finns också ett självhushållkök där man kan laga egen medhavd mat.
Är cykeln skitig kan man spola av den med en trädgårdsslang som finns vid “guldbollen” (en byggnad intill hotellet, man förstår vilken när man ser den). Bor man på hotellet får man även tillgång till cykelförvaring, så man slipper ha cykeln ute i det fria under natten.
Det finns även fler alternativ och Storumans officella besöksguide är en bra källa till information för boende och mat i Storuman, och Hemavan-Tärnabys officiella besöksguide detsamma för Hemavan.
Det är förstås möjligt att endast boka boende i Hemavan och ta sig till och från start och mål i Storuman, men tänk på att det kan vara farligt att köra bil direkt efter en sådan här hård ansträngning när man kan ha vätskebrist, saltbrist, krampkänningar och vara allmänt trött. Liksom Vätternrundan hänvisar vi till Trafikförordningen tredje kapitlet första paragrafen och säger att man ska vila i minst sex timmar efter man gått i mål innan man sätter sig i bilen (antalet timmar är inte lagstadgat, det är en rekommendation som stora långlopp använder).
In Storuman we recommend Storuman’s Camping as accommodation, and there you get also a full 30% discount as a participant in Storuman Gravel (XL or any of the regular events). Register for the event first, and then book via email and write there that you will participate, then you will get the discount.
In Hemavan, we recommend Hemavans Högfjällshotell, and there you can get 20% discount on accomodation as a participant in XL via a discount code that you get from us via the information letter. The accommodation can be booked at any time via mobile, and you get a code to be able to check in by yourself. You can thus arrive even when the hotel is not staffed. We still ask those planning to stay there to book in advance, but it’s also possible to do it without forethought, which can suitable if you for example intend to ride the entire course in one sweep but change your mind when you get to Hemavan.
The hotel is staffed between 08–11 and 16–20 with breakfast and basic food service. There’s also a self-catering kitchen where you can cook your own brought food.
If the bike is dirty, you can rinse it off with a garden hose which is at the “golden ball” (a building next to the hotel, you know when you see it). If you stay at the hotel, you also get access to bike storage, so you don't have to leave the bicycle out in the open during the night.
There are also more options and Storuman’s official visitor guide is a good source information for accommodation and food in Storuman, and Hemavan-Tärnaby’s official visitor guide the same for Hemavan.
It’s of course possible to only book accommodation in Hemavan and drive a car to and from the start and finish in Storuman, but keep in mind that it can be dangerous to drive directly after a hard effort like this when you can be dehydrated, be at risk of getting muscle cramps and be tired in general. Just as Vätternrundan, we strongly recommend that you rest for at least six hours after reaching the finish line before driving a car. It’s against Swedish law to drive a car when tired.
Starten hålls på den stora långsmala parkeringen (200 × 15 meter) vid Storhälla multiarena. Tämligen osexig plats, men praktiskt och trafiksäkert om det skulle bli ett lite större startfält, därav valet. Banan börjar i direkt anslutning på cykelvägen ned mot Stensele. Navigationsfilens start (0 km) och första kontrollpunkt är en bit fram på cykelvägen markerad med “spårstart” i bilden intill, men startlinjen där vi släpper iväg startfältet och startar officiella tidtagningen kommer vara där på parkeringen.
Vill man långtidsparkera en bil i närheten av starten rekommenderar vi grusplanen (ej asfalten) på södra sidan om IT4U:s kontorsbyggnad (Blå Vägen 210). Ska man bara parkera tillfälligt i samband med starten lär det finnas gott om plats på Storhällas parkering.
Loppet använder inte nummerlappar så vi har ingen nummerlappsutdelning, men man registrerar sig till start så vi vet vilka som faktiskt kör loppet. I samband med det kan man bli tilldelad en spårsändare som gör att man syns på en publik webbkarta live under hela loppet, men vi kan inte lova att vi har till alla. Om målgången är bemannad när man går i mål kan man lämna igen spårsändaren där, annars får man lämna den i lådan som står vid entrén till IT4U:s kontor.
Registrering och tilldelning av spårsändare görs från 05:15 där på Storhällas parkering. Starten går därefter kl 06:00 och är gemensam för alla deltagare.
Se till att din navigator har lämpliga inställningar och har banan förladdad, det kan annars bli stressigt att hinna med det just innan start.
The start is held in the large long narrow car park (200 × 15 meters) at Storhälla multi-arena. Pretty unsexy place, but practical and safe from traffic if there would be somewhat large amount of participants, hence the choice. The course starts in direct connection to the cycleway towards Stensele. The navigation file start (0 km) and first checkpoint is a little further down the cycleway, marked with “track start” in the picture, but the start line will be in the parking lot.
If you want to park a car for a long time near the start we recommend the gravel surface (not the asphalt) on the south side of IT4U’s office building (Blå Vägen 210). Should you just park temporarily for the start there will be plenty of space in Storhälla’s parking lot.
The event doesn’t use number tags so we don’t need to distribute any of those, but still you register for the start so we know who is actually riding the event. When you register you can be assigned a tracker device which makes you visible on a public web map live throughout the event, but we cannot promise that we have devices for everyone. If the finish is manned when you reach the finish line, you can return the tracker device there, otherwise you return it in the box by the entrance to IT4U’s office.
Registration and assignment of tracker devices is done from 05:15 there at Storhälla’s parking lot. The start time is at 06:00 and all participants starts simultaneously.
Make sure your navigator device has the appropriate settings and has the course pre-loaded, otherwise it can be stressful to get everything ready just before the start.
Banan saknar helt banmarkeringar så navigation sker med hjälp av din egen navigator som förladdats med banans rutt. Formellt består banan av ett antal kontrollpunkter som måste passeras i rätt ordning, och vägen mellan dem är fri. Den rekommenderade rutten består emellertid av närmsta/bästa vägen mellan punkterna så det finns inget att vinna av att avvika från om man inte har ett ärende, som att cykla till en övernattningsplats.
Om du tänker avvika från rekommenderad bansträckning studera då kartan i förväg så du vet var kontrollpunkterna är och planera rutten därefter. Tänker du följa rekommenderad rutt hela vägen behöver du inte bry dig om var kontrollpunkterna är.
Glöm inte att spela in rutten! För att få ett resultat måste man ha inspelad rutt. Detta ska man göra även om man har en av våra spårsändare. Det går bra att dela upp inspelningen, till exempel avsluta pågående vid en matpaus och starta en ny när man fortsätter vidare. Är man osäker på hur ens cykeldator reagerar vid mycket långa inspelningar kan det vara en lämplig försiktighetsåtgärd att dela upp.
Få cykeldatorer klarar hela sträckan på en laddning. Vissa datorer kan laddas medan de spelar in. Om det inte är möjligt, passa på att ladda från medhavd batteribank när du tar paus.
Loppet körs inom ramarna för vanliga trafikregler och allemansrätten, dvs det varken behövs eller finns formella tillstånd för det här loppet. Vi har emellertid pratat med markägare, väghållare och boende på platser där vi tyckt det varit relevant så att ingen ska bli sur över att det kommer cyklister farandes.
På några enstaka platser längs banan är det normalt vägbommar nedfällda. Det är två bommar vid Silverberget, och en på stigningen upp till Björk. Många fler öppna bommar passeras, så man får vara beredd på att någon av dem kan vara tillfälligt nedfälld. Vid bommarna får man helt enkelt stiga av cykeln och gå runt.
Enskilda vägägare använder bommar för att minska slitage från motorfordon, och/eller hindra motorfordon att köra in på en väg som är i så dåligt skick så det kan ske fastkörningar eller fordonsskador. Allemansrätten är dock stark i Sverige så man får som vägägare inte förbjuda gående, cyklister (eller häst) att använda vägen om man inte har ansökt och fått tillstånd från Länsstyrelsen (eller kommunen om inom tätbebyggt område) och sådana tillstånd ges sällan ut, och om de gör det så ska det vara tydligt skyltat med förbudsskyltar. Så man behöver alltså inte som cyklist känna sig som en skurk om man rundar en vägbom så länge det inte är skyltat cykelförbud, och det är det inte längs banan.
Till de som tänker cykla genom natten kan vi nämna att vid tiden för loppet går solen ned cirka 22:00 och upp cirka 04:00. Som mörkast är det 01:00 då solen är 7,2 grader under horisonten. Exakt hur mörkt det blir beror på om det är klar himmel eller ej vid den tiden, men det kan bli jobbigt att cykla om man endast har ett varselljus, så då får man antingen ta en lur och vänta in gryningen eller ha ett ljusstarkt framlyse med sig.
The course is completely without course markings, so you must be fully guided by your own navigator pre-loaded with the course. Formally, the course consists of a number checkpoints that must be passed in the correct order, while you may choose any path you like between them. However, the recommended route consists of the nearest/best route between the checkpoints so there’s nothing to be gained from deviating from it, unless one has some errand, such as cycling to a place to stay the night.
If you intend to deviate from the recommended route, study the map in advance so you know where the checkpoints are and plan the route accordingly. If you intend to follow the recommended route all the way, you don’t have to worry about where the checkpoints are.
Don’t forget to record your route! To get a result you must have a recorded route. This should be done even if you carry one of our tracker devices. It’s fine to split up the recording, for example stop it at a meal break and start a new recording when you continue on. If you aren’t sure how your navigator device will react to very long ride recordings, it may be an appropriate precaution to split it.
Few bike computers can record the entire distance on one charge. Some devices can be charged while recording. If that isn’t possible, you can charge it up during a meal break.
The event is run within normal Swedish traffic law and Swedish right of public access, that is there is no need for, and are no, formal permits for this event. However, we have informed landowners, road owners and residents in places where we found it relevant so that no one should be upset about that there will be some cyclists passing by.
At a few places along the course, there are gates that are normally closed. There are two gates at Silverberget, and one on the climb up to Björk. Many more open gates will be passed, so you have to be prepared that one of them can be temporarily closed. The gates are intended for cars and are easy to just walk around (or under) with the bike.
Individual road owners use these gates to reduce wear and tear from motor vehicles, and/or prevent cars from driving onto a road that is in such poor condition that it can get stuck or be damaged. The right of public access is however strong in Sweden, so a road owner may not prohibit pedestrians, cyclists (or horses) to use the road unless the owner have applied for and received a permission from the authorities to make such a prohibition, and such permits are rarely issued, and if they are, it must be clearly signposted. So as a cyclist you don’t need to feel like a crook if you circumvent a road gate as long as there’s no sign prohibiting cycling, and there is not along the course.
To those who intend to ride through the night, we can mention that at the time of the event the sun sets around 22:00 and rises approximately 04:00. The darkest moment is at 01:00 when the sun is 7.2 degrees below the horizon. Exactly how dark it gets depends on whether it’s a clear sky or not at that time, but it can be difficult to ride if you only have a weak daytime running light, so either you take a nap and wait until dawn or bring a somewhat bright front light.
Publik och vänner där hemma kan vilja se var deltagarna är ute på banan under loppets gång, och till det har vi livetrack. Livetrack fungerar också som en slags marknadsföring som ökar intresset för loppet till nästföljande år, så den är lika mycket en tjänst från oss arrangörer till loppets deltagare som omvänt.
I vanliga motionsloppet har vi i flera år använt en mobilapp för detta ändamål, men det är inte rimligt för ett sådant här långlopp då mobiltelefoner inte är tillräckligt pålitliga (= det är för stor risk för användarfel) och spårningsfunktionen drar för mycket ström för att vara igång ett par dygn. Därför har vi istället ändamålsenliga spårsändare som vi delar ut vid starten.
Vårt mål är att det ska finnas en spårsändare till alla deltagare, men av kostnadsskäl kommer det troligen inte uppfyllas i år. Vissa deltagare kommer alltså finnas med i livekartan, andra inte. Vi ska försöka vara smarta vid utdelningen så att de som tänkt cykla tillsammans kan dela på en sändare.
Livekartan är den som är inbäddad högre upp på den här sidan, och direktlänken är https://xlt.it4u.net/sumgvlxl. Livekartan är igång hela året och visar banan med dess kontrollpunkter, men bara när loppet går (eller när vi testar spårsändarna) finns det någon att följa i kartan.
Audience and friends back home may want to see where the participants are out on the course during the event, and for that we have livetrack. The livetrack function also works as a kind of marketing that increases interest in the event for the next year, so it’s just as much a favor from us organizers to participants as the other way around.
For several years, we have used a mobile phone app for this purpose in our shorter events, but it’s not reasonable for such a long event as this is, as mobile phones are not reliable enough (= there is too large risk for user error) and the tracking function consumes way too much power to be up and running for a couple of days. Therefore we instead have dedicated tracker devices that we distribute at the start.
Our goal is that there should be a tracker device for everyone, but for cost reasons it probably won't be fulfilled this year. Some participants will therefore be included in the live map, others not. We will try to be smart about the distribution so that those who intended to ride together can share one tracker.
The live map is the one embedded higher up on this page, and the direct link is https://xlt.it4u.net/sumgvlxl. The live map is accessible and active all year and shows the course with its checkpoints, but only when the event is on (or when we are out testing tracker devices) there’s someone to follow in the map.
Om man vill övernatta i Hemavan rekommenderar vi som sagt Hemavans Högfjällshotell, se Boende-rubriken för detaljer.
Öppettider för restauranger och matvarubutiken i Hemavan kan ändras med kort varsel, så se till att kolla vad som gäller dagarna inför. Sannolikt finns det en eller två restauranger som har öppet till kl 19:00, och matvarubutiken (ICA Nära Fjällboden) har troligen öppet till kl 21:00. De allra flesta kommer hinna fram åtminstone innan matvarubutiken stänger.
Reglerna tillåter att man har förutplacerad mat, men med 15 timmar från starten till matvarubutiken stänger kan de flesta räkna med att man hinner dit och kan välja köpa mat på plats istället. För boende på Högfjällshotellet finns ett självhushållskök som man kan använda för att laga till mat så man behöver inte ta med egna kokmöjligheter om man inte vill.
Inne i Hemavan är den enda kontrollpunkten på banan att man tagit sig upp till Björk topprestaurang. Rekommenderad rutt visar samma väg upp som ned för fjället och passar bra om man inte tänkt stanna i Hemavan, annars kan det vara lämpligt att snedda över till Högfjällshotellet längs vandringsstigen som finns så slipper man cykla upp för fjällsidan en gång till. Det går om man vill att ta samma stig upp till Björk också, men den är till stora delar inte cyklingsbar med gruscykel (se bild), så man förlorar antagligen tid på det även om den är något kortare.
If you want to spend the night in Hemavan, we as said recommend Hemavans Högfjällshotell, see the general Accommodation section for details.
Opening hours for restaurants and the grocery store in Hemavan can change at short notice, so be sure to check the days before. Likely there are one or two restaurants that are open until 19:00, and the grocery store (ICA Nära Fjällboden) is probably open until 21:00. Most participants will arrive at least before the grocery store closes.
The rules allow you to pre-place a food package, but with 15 hours from the start until the grocery store closes, most people can count on getting there in time and can choose to buy food there instead. If you stay at the Högfjällshotellet there is a self-catering kitchen which you can use to cook food so you don’t have to bring your own cooking facilities if you don’t want to.
Inside Hemavan, the only checkpoint on the course is to make sure you have made your way up to Björk’s top restaurant. The recommended route shows the same route up and down the mountain and suits well if you don’t intend to stay in Hemavan, otherwise it can be suitable to cross over to Hemavans Högfjällshotell along the hiking trail that exists on the mountain, so you don’t have to ride up the mountain once more. It’s possible to use the same trail to get up to Björk too, but it’s for the most part not rideable with a gravel bike (see photo), so you probably lose time using the trail even if it’s slightly shorter.
Målgången sker uppe på Utsikten i Storuman. Eftersom målgångarna är utspridda över väldigt lång tid är det inte rimligt att ha bemanning hela tiden där, så man kan tyvärr inte förvänta sig pompa och ståt, men väl en fin utsikt.
Efter man gått i mål behöver man dela inspelad rutt med oss så man kan få sitt resultat. Skicka via epost en länk till passet/passen i Garmin Connect, Strava eller annan plattform, passet måste då vara publikt med möjligheten att ladda ner en GPX/TCX-fil. Vill du inte ha passen ute publikt kan du bifoga GPX/TCX-fil(er) direkt i mejlet. Gör detta helst samma dag eller senast dagen efter.
Om man cyklat tillsammans i en grupp hela vägen från start till mål räcker det att en i gruppen rapporterar, men man måste förstås ange i mejlet till oss vilka som följt med vägen runt så de kommer med i resultatet.
Har man haft med sig en spårsändare ska den lämnas igen. Är vi på plats vid målgång kan vi ta emot den där, annars finns det en låda vid entrédörren till IT4U:s kontorsbyggnad (Blå Vägen 210, nära starten) där man stoppar in den. Glömmer man bort att lämna igen den kan man posta den till oss i efterhand på följande adress: “Luspholmens Arrangörsförening, c/o IT4U Sweden AB, Blå Vägen 210, SE 923 31 Storuman”.
Om man klarat loppet och om man vill kan man köpa en Finisher T-shirt med årtalet för loppet som ett minne. Vi delar länken till webbshoppen via epost efteråt, där det finns olika modeller, färger och storlekar att välja på. De säljs till självkostnadspris.
The finish is at Utsikten in Storuman. Since the finishing of participants are spread out over a very long time it’s not reasonable for us organizers to have a person there all the time, so unfortunately you can’t expect pomp and circumstance, but at least you will get a nice view.
After you have reached the finish, you need to share the recorded route with us so you can get your result. Send via email a link to the activities in Garmin Connect, Strava or other platform, the activity must then be public in a way that one can download a GPX/TCX file. If you don’t want to share it publically on the web you can attach the GPX/TCX file(s) directly in the email. Do this preferably on the same day or at the latest the day after.
If you have ridden together in a group from start to finish, it’s enough for one in the group to report, but you must of course indicate in the email to us who were together so everyone is included in the result.
If you were assigned a tracker device, you must return it. If we are there at the finish, we can pick it up there, otherwise there is a box by the entrance door to the IT4U office building (Blå Vägen 210, near the start) where you leave it. If you forget to return it, you can post it to us afterwards at the following address: “Luspholmens Arrangörsförening, c/o IT4U Sweden AB, Blå Vägen 210, SE 923 31 Storuman”.
If you have finished the event in time and if you want, you can buy a Finisher T-shirt marked with the year of the event. We share the link to the webshop via email afterwards, where there are different types, colors and sizes to choose from. They are sold without profit.
Vi har inga funktionärer på banan så bryter man loppet är man själv fullt ansvarig för att ta sig hem. Loppet är tänkt att vara ett äventyr för att testa sina gränser, så vi har inget emot att man chansar och kör loppet även om man tror det är stor risk att man inte orkar runt, så länge man har säkerställt att man kan ta sig hem.
Bryter man loppet måste man SMS:a, mejla eller ringa oss (vi föredrar SMS eller mejl) så vi blir medvetna om det.
Om man klarar dagsetapp 1 men känner då att det är dags att bryta så får man förstås ett resultat för den avklarade etappen, så allt är inte förlorat.
Om man måste bryta och inte kan bli upphämtad av en vän, behöver man ta sig till en busshållplats på E12:an och åka buss tillbaka. Busshållplats finns i Hemavan, Tärnaby och Slussfors, och bussen passerar 2 - 5 ggr om dagen (se tidtabeller). Detta innebär att det kan bli lång transportsträcka till närmsta busshållplats (flera mil) och lång väntetid vid dem. För den som tänkt åka buss vid brutet lopp är det således smidigast om man tar sig fram åtminstone till Hemavan innan man bryter.
Vill man ta med sig cykeln på bussen (istället för att åka tillbaka senare och hämta upp den) är det bara tillåtet på bussar med godsutrymme. I skrivande stund är de turerna markerade med bussgods-logotyp i tabellerna, och det är ungefär hälften av turerna.
Förhoppningsvis behöver man inte bryta pga skada eller haveri, så man i sakta mak kan linka hem för egen maskin. Då är det bra att ha en karta med sig så man kan se var det går att gena, på många ställen av banan finns det mycket goda möjligheter till det.
Längs E12:an är det bara 14,4 mil asfalt med stifa 8,0 mellan Hemavan och Storuman, så känner man dag två att man inte orkar med en hel dag till kanske man ändå orkar cykla tillbaka den vägen. Som landsvägscykling är det en fin sträcka. Kommer man halvvägs på dagsetapp två, dvs till Grannäs, och där känner att det blir jobbigt, så är det bara 46 km med stifa 8,0 kvar till Storuman om man kör närmsta vägen, och 105 km med stifa 14,0 om man följer banan in i mål.
We don’t have any officials on the course, so if you quit you are fully responsible yourself for getting home. The event is meant to be an adventure to test your limits, so we don’t mind if you take a chance and make an attempt although you think there is a big risk that you won’t be able to finish, as long as you have ensured that you can get home.
If you quit, you must text, email or call us (we prefer texting or email) so we become aware of it.
If you get to the finish of day stage 1 but then feel that it’s time to quit, you will of course get a result for the completed stage, so all is not lost.
If you have to quit and cannot be picked up by a friend, you need to get to a bus stop on the E12 and go by bus back. Bus stops are available in Hemavan, Tärnaby and Slussfors, and the bus passes 2 - 5 times a day (see time tables). This means that there may be a long distance to the nearest bus stop and long waiting time at them. If you plan to take the bus in the event of a failed attempt, it will be much smoother if you manage to get to Hemavan before quitting.
If you want to bring your bike on the bus (rather than going back and fetch it later), it’s only allowed on buses with cargo space. At the time of writing, it's about half of the departures that have that.
Hopefully you won’t have to quit due to injury or a bike breakdown, so you can at least ride back home slow and steady. Then it’s a good thing to have a map so you can see where it’s possible to make a short cut, and there are many opportunities for that.
Along the E12 there are only 144 km between Hemavan and Storuman, so if you feel on the second day that you can’t handle another whole day, maybe you still can manage to ride back along the E12. As a road bike route, it’s actually rather nice. If you reach halfway on day 2, that is to Grannäs, and there feel that you want out, there’s only 46 km to go Storuman if you pick the closest route, and 105 km with lots of elevation if you follow the course to the finish.
Alla deltagare måste vara införstådda med att de är ute på en personlig cykeltur, och måste själv ansvara för sin säkerhet precis som på en egen privat långrunda. Att tänka på är att mobiltäckningen på vissa delar av banan är begränsad. På grusvägarna där banan går är det mycket lite trafik, längs vissa bitar passerar inga bilar alls. Banan går till största delen i ytterst glesbefolkat område. Med andra ord, man behöver vara förberedd på att kunna klara sig själv.
Om man har en avslappnad inställning till sin egen säkerhet, tänk då på att det också handlar om att undvika bli en belastning för andra deltagare, arrangören och i värsta fall utryckningsverksamheten. Under ett lopp ökar risken att en olycka sker, helt enkelt för att det är fler personer ute. Sannolikhetsläran säger om olycksfallsrisken per person är 1% och det är 25 deltagare är det 22% risk att minst en drabbas. Därför ber vi varje deltagare minska sin egen risk att behöva extern hjälp så mycket som möjligt.
Man måste kunna reparera sin cykel i fält själv, eller arrangera med egen upphämtning (eller reparationshjälp).
Varje deltagare är ansvarig att hjälpa en påträffad skadad eller sjuk deltagare efter förmåga.
I akuta nödfall ringer man 112. Övriga fall förväntas man klara av för egen maskin. Ha ett första-hjälpen-kit i packningen och tänk igenom hur man använder det. Behöver man vård finns sjukstugor med akutmottagning i Tärnaby och Storuman. Kalla inte på ambulans i onödan, utan överväg i första hand att själv eller med hjälp av andra ta dig till närmsta sjukstuga. Är du osäker på hur du ska göra efter en skada, ring 1177 för råd.
All participants must be aware that they are out on a personal bike ride, and must be responsible for their own safety just as if on an own private long ride. Be aware that the mobile phone coverage on certain parts of the course is limited. On the gravel roads used by the course there is very little traffic, along some sections no cars pass at all. The course runs for the most part in very sparsely populated areas. In other words, you need to be prepared to handle rough situations by yourself.
If you have a relaxed attitude towards your own safety, then keep in mind that it’s also about avoiding to become a burden on other participants, the organizer and in the worst case emergency operations. During an event, the risk increases that an accident occurs, simply because there are more people out simultaneously. The theory of probablility tells us that if the accident risk per person is 1% and there are 25 participants, there is a 22% risk that at least one has an accident. Therefore, we ask each participant to reduce their own risk to need external help as much as possible.
You must be able to repair your bike in the field yourself, or arrange with own pick-up (or repair help).
As a participant, you are obliged to stop and help if someone needs emergency assistance due to injury or illness.
In an emergency, call 112. Other less severe cases you are expected to manage on your own. Bring a first aid kit in your pack and think through how it’s used. If you need medical care there are small hospitals with emergency care in Tärnaby and Storuman. Don’t call an ambulance unnecessarily, but first consider to get to the nearest hospital by yourself or with the help of others. Are you unsure of what to do after an injury, call 1177 for advice.
Loppet är inte tänkt att vara en orienteringsutmaning, istället har man en GPS-navigator, typiskt i form av en cykeldator, i vilken man i förväg laddat in banan. Man blir då guidad av navigatorn genom hela banan och behöver inte bekymra sig om att hitta.
Tänk på att det är mycket viktigt att navigeringen fungerar fullt ut i ett lopp som detta. Om banan är skyltad, som i vårt konventionella Storuman Gravel-lopp, gör det inget om navigatorn har diverse hyss för sig, för skyltarna hjälper en att hitta rätt ändå. I detta fall måste förstås både navigeringen och inspelningen fungera klanderfritt. Har man precis köpt en ny cykeldator och är ovan med hur den fungerar bör man sätta sig in i den och använda den på sina träningsrundor så man känner sig trygg med att det kommer fungera väl under loppet.
The event is not intended to be an orienteering challenge, instead you have a navigator device, typically in the form of a bike computer, in which you have pre-loaded the course. You are then guided by the navigator throughout the course and need not worry about finding your way.
Keep in mind that it’s very important that the navigation works impeccably in an event like this. If the course is signposted, as in our conventional short Storuman Gravel event, it doesn’t matter if the navigation is quirky as the signs show the way anyway. In this case, both the navigation and the recording of your track must work flawlessly. If you have just bought a new bike computer and is not used to how it works, you should get used to it and use it on training rides so you feel confident that it will work well during the event.
Våra navigeringsfiler i TCX-format innehåller heldraget spår för banan och aviseringar inför svängar. Ett lite gammaldags format men det är robust och stöds av de flesta navigatorer gamla som nya, billiga som dyra.
Åtminstone Garmins navigatorer har en ganska låg kapacitet i fråga om antal aviseringar (meddelanden inför svängar mm) en fil med en bana kan ha. Ursprungligen kan det ha varit begränsat av hårdvarans minne, men idag är det en articifiell begränsning som Garmin använder dels för att differentiera sina produkter, och dels försöka styra användarna mot att gå ifrån “gammaldags” filer med heldragna spår och inbyggda aviseringar och använda deras automatiska ruttning istället. (Fortfarande är det dock endast dessa gammaldags filer som fungerar pålitligt i denna typ av långa lopp.)
För att hantera dessa begränsningar erbjuder vi flera olika filer så man kan välja en uppdelad eller bantad version om man har en navigator med mindre kapacitet.
Filerna för dagsetapp 1 slutar vid Björk, och filerna för dagsetapp 2 börjar förstås vid starten för dagsetapp 2, så glappet däremellan (inuti Hemavan) saknas, men det måste självfallet cyklas ändå då det ingår i totala banlängden.
Filerna med uppdelad dagsetapp delar dem inte exakt på mitten, utan på ett ställe som gör att det inte blir fler än 50 aviseringar per fil.
Garmin har enligt vår kännedom tre kapacitetsnivåer: max 50 aviseringar (klockor), max 100 aviseringar (exempel: Edge 130), och max 200 aviseringar (exempel: Edge 530 och uppåt). Dessa nivåer har funnits länge och gäller även för äldre modeller. Andra fabrikat kan ha andra nivåer.
Antalet spårpunkter en bana kan innehålla är också begränsat, men enligt vår kännedom ligger det på 10000 punkter för de flesta navigatorer så det bör inte vara ett problem.
Filer med fullständig avisering med extra förvarning inför svängar, och högupplöst höjddata:
Our navigation files in TCX format contain a contiguous track for the course and notifications before turns. A somewhat old-fashioned format, but it’s robust and supported by most navigators, old and new.
At least Garmin navigators have a fairly low limit on how many notifications (messages before turns, etc.) a file with a course can have. Originally it may have been limited by the the actual hardware memory, but today it’s an artificial limitation which Garmin uses partly to differentiate its products, and partly to try to steer users away from using “old-fashioned” files with breadcrumb tracks and built-in notifications, and instead use their automatic routing functionality. (However, the old-fashioned way is still the only thing that works reliably in this type of long event.)
To deal with these limitations we offer several different files so you can choose a split file or slimmed down version if your navigator has a smaller capacity.
The files for day 1 end at Björk, and the files for day 2 of course starts at the start of the day 2 stage, so the gap inbetween (inside Hemavan) is missing, but it must naturally still be ridden as it’s included in the total.
The split day stage files are not split exactly in the middle in terms of distance, but in a place that means there won’t be more than 50 notifications per file.
To our knowledge, Garmin has three capacity levels: max 50 notifications (wristwatches), max 100 notifications (example: Edge 130), and max 200 notifications (example: Edge 530 and up). These levels have been around for a long time and also applies to older models. Other makes may have other levels.
The number of track points a course can contain is also limited, but according to our knowledge it’s at 10000 points for most navigators so there shouldn’t be a problem.
Files with complete set of notifications, including extra turn warnings, and high resolution elevation data:
Filer med sväng-aviseringar men utan extra förvarning, samt något lägre upplösning på höjddata och spåret (men fortfarande bra):
Files with turn notifications but without extra warning ahead of them, as well as slightly lower resolution on the elevation data and the course track (but still good):
Har man en cykeldator med låg kapacitet rekommenderar vi att man hellre använder tvådelade etappfiler, dvs fyra filer för hela banvarvet, än de bantade filerna. Men, kanske föredrar man en mindre pratig avisering eller vill slippa byta fil under loppets gång, och då kan en bantad fil passa bättre. Om man faktiskt håller god koll på när nästa “course point” (avisering) kommer genom att titta på skärmen då och då så är de extra förvarningarna inför svängarna onödiga.
De flesta kommer dela upp loppet på två dagar, och dessutom ha en tillräckligt modern och kraftfull cykeldator för att klara 100 – 200 aviseringar, och då är det dagsetappfilerna med fullständig avisering som är det naturliga valet.
Är du van att navigera långa bansträckningar och vill bygga din egen navigeringsfil kan du förstås göra det genom att importera våra rena GPX-filer (dagsetapp 1, dagsetapp 2) till valfri plattform, men för de flesta är det bäst att använda våra TCX-filer rakt av.
Om du bygger en egen navigeringsfil eller gör en automatisk import via någon online-plattform tänk på att den kan bli förvirrad av terrängspårsektionerna eller andra vägar den saknar i sina kartor, och då kanske förändrar rutten utan att du märker det. Så om du gör en egen fil, jämför den med vår karta för att säkerställa att du verkligen kommer köra rätt väg.
If you have a bike computer with a low capacity, we recommend that you rather use two-part stage files, that is four files for the full course, than the lean files. But, maybe you prefer a less verbose notification or want avoid having to change files during the course of the event, and then the lean files fit better. If you actually keep track of when the next “course point” (notification) comes by looking at the screen from time to time, the extra warnings ahead of the turns aren’t necessary.
Most will split the event into two days, and also have a bike computer with sufficient capacity to handle 100 – 200 notifications, and then the day stage files with full notification is the natural choice.
If you are used to navigating long courses and want to build your own navigation file you can do that by importing our clean GPX files (day 1 stage, day 2 stage) to a platform of your liking, but for most it’s best to use our TCX files without modification.
If you build your own navigation file or do an automatic import via an online platform, be aware that it may be confused by the off-road sections or sections along roads it may lack in its map, and then could alter the route without notice. So if you make your own file, compare it with our map to ensure that you really will follow the official course.
Traditionellt begränsar TCX-formatet aviseringarna till endast 10 tecken, så de vi använder är kortfattade, men å andra sidan lätta att läsa.
Aviseringar som finns med i alla filer, även de bantade:
Kompletterande aviseringar som endast finns i filerna med extra förvarning inför svängar:
För att fungera väl i praktiken med begränsingar i precision och fördröjning man kan vänta sig från en typisk navigator ligger aviseringspunkterna i filen ungefär 50 meter före verklig position.
(Är du nyfiken och vill i förväg titta på TCX-filerna på din dator och se exakt var alla aviseringar ligger så kan man använda gratisprogrammet GPXSee. Man behöver emellertid slå av “Eliminate GPS Outliers” i programmets inställningar, annars filtreras vissa datapunkter bort.)
Traditionally, the TCX format limits the notifications to only 10 characters, so the ones we use are indeed short, but on the other hand easy to read.
Notifications included in all files, even the lean ones:
Supplementary notifications only found in the files with extra warnings before turns:
To work well in practice with the limitation in precision and the delay you can expect from a typical navigator, the notification points in the file are about 50 meters before the actual positions.
(If you are curious and want to look at the TCX files in advance on your computer to see exactly where all the notifications are you can use the free software GPXSee. Be aware that you need to turn off "Eliminate GPS Outliers" in the settings, otherwise some data points are filtered out.)
Filerna innehåller höjddata av bra kvalitet, mycket bättre än vad Garmin, Strava och andra populära plattformar erbjuder. Detta gör att man kan lita på att höjdprofilvisningen i cykeldatorn (om den har en sådan funktion), och funktioner som Garmins ClimbPro fungerar väl om man vill använda dem. Detta kräver dock att man för över filen på ett sätt så att höjddatat bevaras.
TCX-filer är i sin grundform en inspelning av ett träningspass eller lopp, och därför har de även inbakade tidsstämplar. Tidsstämplarna kan användas av cykeldatorn för att exempelvis gissa hur lång tid det tar att komma fram till nästa avisering. Garmins cykeldatorer har även funktionen “Virtual Partner” som helt enkelt är en virtuell cyklist att jämföra sig med som cyklar enligt tiden som finns inbäddad i TCX-filen.
Våra TCX-filer är gjorda för navigering och är inte en inspelning av en verklig cykeltur, utan byggda från precist kartmaterial. De inbakade tidsstämplarna är gjorda med en matematisk modell av en cyklist som cyklar 21,5 km/h på platt mark, långsammare uppför och snabbare utför. Det tar den virtuelle cyklisten 12 – 13 timmar att cykla en dagsetapp. Har man själv tänkt klara av en etapp på 12 timmar och blir fråncyklad av den virtuelle cyklisten då ligger man alltså efter tidsschemat.
The files contain elevation data of good quality, much better than what Garmin, Strava and other popular platforms offer. This means that you can trust that the elevation profile in the bike computer (if it has such a feature), and features like Garmin’s ClimbPro works well if you want to use that. This however requires that you transfer the file in such a way that the elevation data is preserved.
TCX files are in their basic form a recording of a training session or a race, and therefore they also have baked-in timestamps. The timestamps can be used by the bike computer to improve its guess on how long it will take to arrive to the next notification (course point). Garmin bike computers also have the function “Virtual Partner” which is simply a virtual cyclist to compare with, which moves according to the timestamps embedded in the TCX file.
Our TCX files are made for navigation and are not recordings of real bike rides, but instead designed from accurate map material. The embedded timestamps are then made with a mathematical model of a cyclist riding a bike at 21.5 km/h on flat ground, slower uphill and faster downhill. It takes this virtual cyclist 12 – 13 hours to ride a day stage. So if you for example plan to complete a day stage in 12 hours and gets passed by the virtual partner, you are behind schedule.
För att du ska få en bra navigeringsupplevelse måste man ladda in vår TCX-fil med aviseringar och höjddata intakt, samt aktivera visning av TCX-filens “Course Points”. För de flesta cykeldatorer är det alltså dessa saker man behöver tänka på:
Dagens navigatorer / cykeldatorer har många avancerade funktioner, men kan tyvärr vara lite besvärliga när det gäller att få dem att bete sig på ett bra sätt på en förladdad långbana längs småvägar. Det är viktigt att man ställer in sin navigator på ett lämpligt sätt och laddar in banan på rätt sätt så att man får bra och hjälpsamma aviseringar när man väl ligger ute på banan.
Att använda TCX-filer som vi gör här är förvisso gammaldags, men är fortfarande det enda som fungerar pålitligt och förutsägbart över flera olika navigatorer, gamla och nya och från olika tillverkare. Man får leva med att det blir enkla textmeddelanden inför svängarna istället för grafiska pilar i kartbilden.
När man använder en typisk cykeldator utan att ha ställt in något speciellt och tar in banan på vanligt vis via Garmin Connect eller någon annan populär online-plattform som Strava eller Ride with GPS kommer det inte fungera särskilt bra:
Man kommer förstås fortfarande ta sig runt om man använder de vanliga sätten att ta in banan (via Strava, Garmin Connect etc), men det kan bli en del irritation över cykeldatorns aviseringar eller brist därav väl ute på banan.
Ett sista varningens ord — om navigatorn klagar på att banan inte matchar dess karta eller den börjar föreslå att ändra rutten så den matchar kartan kan det gå illa. Man måste se till att navigatorns egen automatiska ruttning, om den har en sådan funktion, är deaktiverad eller åtminstone inte stör eller ändrar banläggningen.
In order for you to have a good navigation experience, you must load our TCX file with notifications and elevation data intact, and enable the display of the TCX file’s “Course Points” . For most bike computers, it’s these things you need to consider:
Today’s navigator devices / bike computers have many advanced functions, but unfortunately it can still be a bit difficult getting them to behave in a good way with a pre-loaded long course on small roads. It’s important that you configure your navigator appropriately and load the TCX file correctly so that you get helpful notifications when out on the course.
Using TCX files as we do here is certainly old fashioned, but is still the only way which works reliably and predictably over several different navigators, old and new and from different manufacturers. One have to live with that there will be simple text messages to indicate turns rather than graphic arrows in the map image.
When using a typical bike computer without configuring anything special and importing the course the usual way via Garmin Connect or other popular online platform, like Strava or Ride with GPS, it will not work very well:
Of course, you will still manage to get around the course if you employ the usual ways to import the course (via Strava, Garmin Connect etc), but the notifications you get, or the lack thereof, may cause some irritation when you are out on the course.
A final word of caution — if the navigator device complains about the track not matching its map or it starts suggesting to change the route so it matches the map, it can end in a faulty route which does not follow the course. You must ensure that the navigator’s own automatic routing, if it has such a feature, is disabled or at least doesn’t disturb or change the course.
Läs gärna Garmins egen instruktion hur man laddar in en TCX-fil via sladd om du inte redan vet hur man gör.
För de som väljer att använda TCX-filerna på det sätt vi rekommenderar följer här passande inställningar för en Garmin Edge 530 (andra modeller har liknande inställningar):
You can read Garmin’s own instructions how to manually load a TCX file via cable if you don’t know how already.
For those who choose to use the TCX files the way we recommend follows here suitable settings for a Garmin Edge 530 (other models have similar settings):
Om ens Garmin-enhet har kartfunktion rekommenderar vi att man laddar ned och installerar en fräsch karta från Freizeitkarte. Den är helt gratis och är en ganska rak översättning av kart-datat som finns på OpenStreetMap. Det uppdateras löpande så det är en god idé att installera en ny version av Freizeitkarte varje år. Våra TCX-filer följer OpenStreetMaps väggeometri, som i detta område i sin tur är importerad från Trafikverkets NVDB, så genom att använda denna karta är man säker på att kartbild och bansträckning stämmer överens, och att det är hög precision på vägarnas placering och form. Vi har även gjort en kartläggningsinsats längs bansträckningen så detaljering utöver vägar i närheten av banan är också bra.
If your Garmin device has a map function, we recommend that you download and install a fresh map from Freizeitkarte. It’s completely free and is a fairly straightforward translation of the map data which can be found at OpenStreetMap. It’s continuously updated so it’s a good idea to install a new version of Freizeitkarte every year. Our TCX files follow OpenStreetMap’s road geometry, which in this area in turn is imported from the Swedish authorities’ databases which have very high quality. So by using this map you can be sure that the map quality is high and aligned with the pre-loaded course. We have made a mapping effort for OpenStreetMap along the course so detailing in addition to roads in the vicinity of the course is also good.